söndag 14 november 2010

Lissabon

Igår gjorde vi en utflykt till Lissabon
Vi bor 3 mil bort Dett gick mycket bra att ta tåget in till stan ,bekvämt, stationen ligger i början av händelsernas centrum. Stan är mycket större än jag förväntat mig många tjusiga platser. Här en bild över en del av staden som jag tog i samband med en sightsing med buss  Mycket nya hus och stadsdelar i kontrast till det gamla historiska centrum som vi vandrade igenom.  Backigt var det Vi pustade uppför gatorna och när man kom upp gick det nedför igen fast åt andra hållet. Kakelplattor på gamla hus är visst Portugal känd för men jag såg bara gamla hus med det och ganska slitet. Här går folket i tjocka jackor och stövlar precis som om de väntade snöväder. Fast de yngre är ganska tufft klädda med modernt snitt. Grått är visst höstens färg.
Lissabon håller just nu på att bli klädd i Ljusets tecken häftiga jirlanger och pynt. Vita stora bollar verkar vara modernt som juldekoration. Det skall bli kul att få se det hela tänt.

1 kommentar:

  1. Viken härlig bild. Jo nog är det backigt i Lissabon, bra för motionen (om man låter bli att dricka öl för att släcka törsten)Det är verkligen en pampig stad. När vi var där sist så såg jag en mamma? med en barnvagn med fyra små knyt. Fösta gången jag sett fyrlingar på riktigt. Skönt och trevligt att kunna få njuta av några sköna solfoton, ty här är det grått och blötsnö. "Katten" har nu fått komma fram för första gången.

    SvaraRadera